Terugblik Algemene Ledenvergadering 27 maart 2019

Donderdag 04 april 2019

Nieuwste BKO-lid Thereca gastheer bedrijvenkring Oldebroek

“De jaarvergadering is niet het spannendste evenement van het jaar”, geeft voorzitter Carola van der Laan tijdens het welkomstwoord toe. Gelukkig is de locatie wel een bijzonder inspirerende. Projectinrichter Thereca vestigde zich in januari op bedrijventerrein H2O en heeft van haar kantoor een open showroom gemaakt en leidt haar gasten rond.

Het pand is een fraaie mix van industriële elementen, mooie kleuren, planten aan de wand en veel glas. Het is het kantoor van deze tijd, met lucht, licht en open ruimtes. Er is geen vergaderzaal te vinden, wel een fraaie bar waar medewerkers en klanten elkaar kunnnen ontmoeten. “En je hebt het misschien gemerkt, maar we werken ook met verschillende geuren door het pand”, zegt eigenaar Robin Veen. “We hebben heel vernieuwende ideeën bij hoe je een pand kan inrichten. En om die reden hebben we van ons eigen kantoor maar een levende showroom gemaakt.” Thereca is een bedrijf dat al ruim 100 jaar bestaat en onlangs verhuisde vanuit Hasselt. “We hadden daar geen ruimte om uit te breiden, hier wel. Bovendien, dit is een zichtlocatie. Ik heb daar al ontzettend veel reacties op gehad.”

Geweldige bedrijven in onze gemeente
Voordat Veen de ondernemers mee neemt door het nieuwe pand wordt de jaarvergadering afgewerkt. Secretaris Evert de Vries nam de zaal geanimeerd mee door het jaar 2018. Hij blikte terug op het ontbijt bij Buitenplaats Natuurlijk Goed in Oosterwolde, waar Daniel Zavrel die een workshop gaf over stressreductie. “Het was best confronterend om te zien hoe je lichaam reageert op stressituaties.” De BKO-dag op 13 september bij Biohorma was ook het vermelden waard. “Het is vooral bijzonder om zoveel bedrijven van binnen te zien”, zei hij over de verschillende bedrijfsbezoeken. “We hebben geweldige bedrijven in onze gemeente. Onverwacht mooie initiatieven en organisaties.”

Nieuw jaarthema
In 2018 was het thema ‘Vitaal ondernemen’, in 2019 is dat ‘Ondernemen in een circulaire economie’. Dat thema wordt verder uitgewerkt tijdens de evenementen die in 2019 op de agenda staan: het Ontbijt-Netwerkevent op 9 mei, de Zomerborrel op 4 juli, de Bedrijvendag op 19 september en de Winterborrel op 6 november.

Afscheid
Het bestuur nam afscheid van Jeika Bredewold, Evert de Vries en Mark Volkerink. Van der Laan bedankte de drie bestuursleden. “Vooral voor de enorme inzet. Evert als de warmloper, Jeika als de creatieveling en Mark als de analyticus.” Nieuwe bestuursleden zijn Harry Hollander en Dries Knol. Carola van der Laan blijft aan als voorzitter en Alaine Kruithof, Rob Alberti en Edward Boer blijven leden van het bestuur.

Carola van der Laan reikte namens het bestuur de jaarlijkse gift voor een goed doel uit aan de Imkersvereniging Wezep eo. Aan de overkant van de A28 huizen de bijen bij de ijsbaan, waar de vereniging werkt aan een nieuwe bijenstal. Voorzitter Jan Willem Spronk toonde zich erkentelijk voor de gift van 500 euro. “Het vak van imker is ineens weer populair. We hebben een wachtlijst voor de cursus. En nu bouwen we aan een nieuwe bijenstal waarbij we dit geld heel goed kunnen gebruiken.”

Carola van der laan vertelde over de actuele zaken waarmee het bestuur van de BKO bezig is. Via De Diamant/VNO-NCW de A28. Verder het aanbestedingsbeleid van de gemeente en het bedrijvenregister en deelname aan het platform Regio-Zwolle Connect.